De tidlige stigbøjler
De tidligst kendte versioner af stigbøjler blev brugt i Indien omkring midt i det 2. århundrede f.Kr. Oprindeligt var de lavet af fiberstof eller læder. Disse første stigbøjler var bare simple løkker, som var designet til at passe omkring rytterens storetå og de fungerede godt i varme klimaer, hvor folk red barfodet.
Efterfølgende forbedringer i stigbøjlens design skabte støtte til hele foden. Som et resultat gav det ryttere mere sikkerhed og balance på hesteryg. Dette betød, at de kunne bevæge sig hurtigere og slå deres modstandere med større styrke. Det blev klart, at ridende kavalerier viste betydelig militær fordel i forhold til infanteri til fods – en opdagelse, der revolutionerede krigsførelsen.
Da stigbøjlerne nåede Europa i det 8. århundrede, gav de støtte til at soldaterne kunne gå i kamp iført rustning og bærende på tunge våben. Man kan sige, at stigbøjler spillede en rolle i skabelsen og udvidelsen af den moderne civilisation. Nogle vil endda hævde, at stigbøjlens opfindelse er lige så vigtig som opfindelsen af hjulet og trykpressen!
Stigbøjle designs fra hele verden
En del af glæden og oplevelsen ved at ride i forskellige lande er at lære om lokale traditioner og kultur. Følgende vil vi se på nogle af de interessante stigbøjler, som du kan ”møde” på vore destinationer rundt om i verden.
Sydafrika
De sydafrikanske ”arbejds-sadler” sadler er i dag baseret på McClellan militær sadlen (læs indlæg om McClellan sadlen her). De er designet til at give komfort og støtte til mange timers ridning. Ved at sprede rytterens vægt reducerer disse sadler trykpunkterne på hesten, og de derfor er behagelige for både hest og rytter.
Billedet nedenfor er taget på Ant’s Lodges i Sydafrika, hvor hestene rides i sydafrikanske McClellan sadler. Denne type sadel, og stigbøjler, er almindelige for mange riderejse destinationer i Afrika, såsom Tuli Safari i Botswana, Namib ørken ekspeditioner og Lesotho ekspeditionen. Stigbøjlerne, der ses her, er designet til ranch arbejde og langdistance ridning. De er brede og dybe for god stabilitet, og er velegnede til brug for mange forskellige typer af ridestøvler.
Peru
Det peruvianske rideudstyr er resultatet af mere end 400 års ridetradition. Det er designet efter behovet for komfort, når man rejser over lange afstande, og krydser vanskeligt terræn, på hesteryg. Hovedtøjet er lavet af et dobbelt lag håndvævet råskind, de er kunstværker og kan tage op til et år at lave. Sadlerne er også håndlavede og er designet til at fordele rytterens vægt over en stor del af hestens ryg, hvilket minimerer belastningen for både hest og rytter.
Et særpræget element ved peruanske udstyr er trækasse stigbøjlerne eller ‘estribos’, som de hedder på peruviansk. Da spanierne ankom til Peru, kunne de ikke finde lokal adgang til jern til fremstilling af stigbøjler, resultatet af dette blev at måtte designede en stigbøjle af træ og prydede dem sølv.
Når du rider i Peru, kan trækasse stigbøjlerne føles underlige i starten, hvis du er vant til de almindelige og mindre af jern, men de er overraskende lette og du bliver hurtigt vant til dem.
Argentina & Chile
På Grande Traversee ekspeditionen fra Argentina til Chile er sadlerne lette træbomme med flere fåreskind lagt i lag over toppen for polstring. De anvendte stigbøjler er brede og dybe med større et læderoverlag, som dækker tæerne.
Under ekspeditionen ser du måske lokale ryttere, eller din baqueano (guide/assistent), som bruger traditionelt udskårne træbøjler som disse:
Mongoliet
I Mongoliet er det normalt at stå i stigbøjlerne i alle gangarter. De traditionelle sadler og stigbøjler er i sig selv smukke kunstværker.
Vore gæster, som deltager i ekspeditionerne på de mongolske stepper, rider i skræddersyede sadler, der er tilpasset til at sikre komfort for både den mongolske hest og den europæiske rytter. Over træbommen lægges en pude, som fungerer som beskyttelse for rytterens bag. De er også udstyret med europæiske sikkerhedsstigbøjler.
Portugal
De traditionelle portugisiske sadler blev oprindeligt designet til tyrefægtning og kvæg arbejde i marken. Den høje for- og bagsvidsel giver sikkerhed for rytteren, når de udfører hurtige ændringer i retning og i tempo.
Træstigbøjlerne i en åben ”boksstil” er ofte udsmykket med sølv og indgraveret med quintaens (ejendommens) navn. Du kan se dem brugt i Working Equitation demonstrationer på Quinta do Rol.
Vi håber at du har nydt “turen” omkring forskellige stigbøjle design fra hele verden. Ved hver beskrivelse, af de ridt vi tilbyder, forsøger vi at beskrive udstyret på ridtet. Men da vi har besøgt alle de ridt vi tilbyder, er du også altid mere end velkommen til at kontakte os for mere information omkring udstyret på det ridt, som du er interesseret i at deltage i.