Det er februar og jeg er godt træt og ked af grå himmel, mørke kolde aftener, regn, vind, jobbet, kæresten og – alting!

Jeg har 3 ugers ferie og vil rejse; jeg vil undgå jetlag, ud at ride på tur, opleve natur og dyreliv, lidt kultur og sol og varme – det må ikke være for dyrt, heller ikke for besværligt – det er jo ferie… Er jeg vanskelig nu? Løsningen bliver 1 uge med ridning i Sydafrika, 1 uge på lodge i Krüger nationalparken og 1 uge med badeferie i Mozambique.

Jeg kontaktede Rid & Rejs og vil have dem til at arrangere ridningen – valget faldt på Horizon’s Triple B Ranch i Waterberg området, nogle timer nord for Johannesburg. Det er et malariafrit område, erklæret bevaringsværdig af UNESCO, da jorden stort set ikke kan dyrkes, er det aldrig blevet ”koloniseret” af bønder og har derfor et naturligt og varieret dyreliv.

Det skulle blive den bedste ferie, jeg nogensinde har haft:

Rideferie Sydafrika

Jeg blev mødt af min ”chauffør” ved ankomsten i Johannesburg Lufthavn og efter nogle timers kørsel var jeg på Triple B Ranch. Jeg blev budt varmt velkommen, fik mig en forfriskning og blev vist til mit ”hus”, der har terrasse med udsigt over søen. Jeg er træt efter nattens flyvning og tager en siesta i min meget komfortable seng.
Ranchens andre gæster har været på ridetur og jeg blev vækket af deres snak og grin, da de kom tilbage. Vi drak ”afternoon tea” på terrassen og snakken gik livligt om favoritheste, dagens ridt og hvilket vildt, der var blevet observeret. This is like a pony club for adults – som en af gæsterne betroede mig.

Triple B er en kvæg ranch, etableret af ejerens bedstefar, de har avlet deres egen kvæg race og kødet som serveres er af egen avl (jeg får helt vand i munden, bare ved tanken), derudover har de mellem 60-80 heste, boerpferds, fuldblod og forskellige krydsninger, nogle heste er reddede fra misrøgt eller slagtning, andre er avlet på gården og der bliver virkelig taget sig godt af dem. Shane, som er en af grundlæggerne af Horizon ridesafari´s, træner efter natural horsemanship principper og deres staldmester er en rigtig dygtig rideinstruktør. Man rider en ny hest hver dag, (dog blev min ynglingshest ved med at vende tilbage!?) men jeg fik altid en hest som passede mit temperament og rideerfaring. Her var mulighed for ridesafari, cattle drive, polo cross, ridelektioner – og dagens program, det var stort set op til mig selv…

Jeg startede med rideture fra ranchen, tidlig morgenmad på terrassen efterfulgt af et par timers ridning i nærområdet inden det blev for varmt. Tilbage på ranchen og dyppe sig i poolen eller svømme i søen (hvis flodhestene ikke er i nærheden!), ligge i skyggen med en god bog, frokost, afslapning, afternoon tea – ja, livet var hårdt – før der var tid til en ny ridetur, som oftest afsluttede med en solnedgangs-drink (sundowner) et passende sted. Nogle af rideturene var stille og rolige, vi ”listede” os ind på zebraer med føl, giraffer og flodheste, andre gange gik det virkeligt hurtigt rundt i svingende, i sik-sak mellem tornebuske- og træer, langs markveje med sandbund.

Cowgirl Sydafrika

Der var arrangeret en 2-dages ridesafari til en vildtpark i nærheden, jeg afslog, ville hellere dase og pleje mine ømme ridemuskler. Mens de andre var på ridesafari deltog jeg med optælling og flytningen af kvæget, det var faktisk noget af det sjoveste jeg har oplevet – jeg anede ikke, at der var en ”cowgirl” gemt i mig!

Jeg døjede stadig lidt med mine ridemuskler og tog nu nogle ridetimer og smårideture. Jeg deltog også i polo cross (en blanding af polo og cross), supersjovt og jeg var helt håbløs. En dag blev der arrangeret Western Games, vi var alle håbløse, men det forhindrer mig ikke i at være hamrende stolt – jeg vandt! Vi red også til en anden sø og badede med hestene (guiden kaldte den Crocodile Lake!?)

Polo Cross Sydafrika

Nu er mine muskler i form og jeg vælger at deltage på 2 dages ridesafarien. Selve rideturen ind i vildtparken var ikke så spændende, vi red langs vejen det meste af tiden, men det var det hele værd; flokke af forskellige antiloper, gnuer, aber, giraffer, vortesvin og mest fantastisk, vi galoperede med en zebraflok over græssletten. Om eftermiddagen blev vi, i 4-hjulstrækkere, kørt ud for at finde bøfler. De gemte sig godt og det tog noget tid før end vi fandt dem, derfor var det mørkt da vi kørte tilbage, til gengældt så vi en flok sovende giraffer (en stod op og holdt vagt). Da vi ankom til lodgen, hvor vi og hestene skal overnatte, var der blevet tændt bål og vi skal have ”braai” (sydafrikansk grillmiddag). Vi sad omkring bålet, nød ”braai” mens guiden, med stor entusiasme, delte al sin viden med os, om det lokale dyreliv, økosystem, avlsprogram for truede dyrearter og om Sydafrika generelt – en skøn afveksling fra alt hestesnakken. Dagen efter startede vi med en gåtur, hvor vi lærte om medicinplanter og lign. Tilbage på lodgen fik vi den lyse idé, at vi ville gå en tur med hestene til en nærliggende dam, de havde jo stået bundet hele natten og ville sikkert blive glade for at strække benene lidt. Da vi nu var der, kunne vi jo også svømme en tur med hestene. Selvom vi før har svømmet med hesten, ville absolut ikke i vandet. En af de andre gæster blev meget insisterende, han steg op på hesten og fik den ”tvunget” et par skridt ud i vandet, så eksploderede den, sprang voldsomt bukkende ud af vandet og videre mod et træ, hvilket resulterede i at rytteren faldt af, op i træet blev hængende på en gren – der skete heldigvis ingen skade og det så rigtig sjovt ud, synes vi andre. (Jeg læste senere i Triple B´s gæstebog, at en gæst havde skrevet følgende om denne tur: absolutely wonderfull place, saw lots of antilopes on the plain, warthogs in the garden and crocodiles in the dam!)

Giraf Sydafrika

Jeg besøgte et næsehorns børnehjem, hvor man flasker forældreløse næsehorns unger op. Så nu kan jeg prale af at have rørt et næsehorn, den spiste hestefoder af min hånd, suttede på mine fingre og sagde små pipelyde…

Vi blev også inviteret til den lokale kirke til gudstjeneste, så i stjernekikkert på naboranchen og fik besøg af det lokale kor, de sang så smukt at mit hår rejste sig.

Maden der serveres er helt fantastisk, varm frokost, tre-retters menu om aftenen og hjemmelavede kager – vegetarer får egen menu. Men er du på slankekur, så er du i store problemer!

Hvordan jeg kunne opleve alt dette på 1 uge? – Det kunne jeg ikke, jeg droppede resten af mine ferieplaner og blev på Horizon alle 3 uger – jeg kunne bare ikke forlade de dejlige og gæstfrie værter, hestene, hyggelige gæster og gå glip af flere fantastiske oplevelser.